"אחרי מלחמת קרבאך, יש דיבורים על איזשהו מסדרון שמקשר בין אזרבייג'ן לנחיצ'ואן בהסכמים, טורקיה עדיין ממשיכה את עמדתה וגיבושה על המסדרון הזה, וטורקיה קוראת לו "מסדרון זנגזור". מה עמדתך לגבי המסדרון הזה? גם כאן כולנו ראינו את "צומת ה-Zangezur", זה אלטרנטיבה ל-Zangezur, הוא פרויקט ל-Zangezur. זה משקף את הגישה האזורית הכללית שלך?" שאל אחד העיתונאים הטורקים.
"אתה יודע, קודם כל, הביטוי "מסדרון זנגזור" אינו מובן ובלתי מקובל עלינו, כי קודם כל, לרפובליקה של ארמניה אין שום קשר לביטוי הזה, והעובדה שביטוי כזה משמש, ברפובליקה של ארמניה זה נתפס כתביעה טריטוריאלית נגד הריבונות והשלמות הטריטוריאלית בנושא זה שפרסמתי לאחרונה בכתבה זו של ארמניה, שהנושא העיקרי של ארמניה הוא שפרסמתי. בעד פתיחת תקשורת אזורית, ורשו לי לומר שקודם כל אנחנו מעוניינים לפתוח תקשורת אזורית, כי למעשה אנחנו אלה שנמצאים בחסימה.
לעתים קרובות מתייחסים לסעיף 9 בהצהרה המשולשת מיום 9 בנובמבר 2020, אך אני רוצה להסב את תשומת לבכם לעובדה חשובה מאוד, שבסעיף 9 בהצהרה המשולשת מיום 9 בנובמבר, אין ביטוי למסדרון כלל. אני מבין שהמילה פרוזדור משמשת אחרת באזורים אחרים ובשיח הבינלאומי, אבל בהקשר של ההצהרה המשולשת מ-9 בנובמבר, יש ניואנס, יש את הביטוי של מסדרון לכין, שבהקשר זה הוא ספציפי, כלומר, הוא כתוב וחתום, ובסעיף 9 של ההצהרה המשולשת מ-9 בנובמבר, הביטוי של המסדרון כלל לא קיים.
ויותר מכך, מדברים רבות על כך שבהצהרה המשולשת מיום 9 בנובמבר ישנה הוראה לפיה יש להבטיח את אבטחת הובלת הנוסעים והמטענים בשטח ארמניה על ידי נציגים וכוחות של מדינות שלישיות. אין דבר כזה כלל בהצהרה המשולשת מ-9 בנובמבר. יתרה מכך, נכתב כי הרפובליקה של ארמניה מבטיחה תנועת סחורות, כלי רכב ונוסעים. כיצד יכולה הרפובליקה של ארמניה להבטיח ביטחון אם היא עצמה אינה מספקת ביטחון?
אבל אני רוצה גם להעיר את ההערה הבאה לגבי ההצהרה המשולשת: לא ניתן להתייחס לאמירה המשולשת קטנטנה. לדוגמה, ההצהרה המשולשת מזכירה חילופי והחזרה של שבויי מלחמה, בני ערובה ועצורים אחרים, אך סוגיה זו טרם נפתרה. יתרה מכך, היא מחמירה בעקבות המשפטים המתקיימים בבאקו, שהם, להערכתנו, משפטים מבוימים שבהם נעשה שימוש באמצעים אסורים, עינויים, ולפי המידע שלנו, אמצעים אסורים אחרים וכו'. ההצהרה המשולשת מזכירה את נגורנו קרבאך, אך אזרבייג'ן טוענת ללא הרף שאין נגורנו קרבאך. ההצהרה המשולשת מדברת על החזרת פליטים לנגורנו קרבאך ולאזורים הסמוכים, אבל בעקבות ההצהרה המשולשת, להיפך, מספר הפליטים גדל, והתרחשה עקירה כפויה וכו'. זאת אומרת, זו לא גישה טובה להתייחס להוראות ההצהרה המשולשת בחתיכות. במקומות מסוימים אומרים שהוא אינו בתוקף, במקומות אחרים אומרים שהוא בתוקף, תוך מייחסים לו הוראות שלא קיימות בפועל. אחרי הכל, זה מסמך ציבורי.
באשר לתקשורת: האם הרפובליקה של ארמניה מוכנה לספק חיבור בין האזורים המערביים של אזרבייג'ן והרפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן דרך שטחה? כן, כמובן שזה מוכן. והצענו הצעה מאוד ספציפית לאזרבייג'ן בנושא זה, שלדעתנו היא לא רק הצעה, אלא פתרון לבעיה במונחים של תחבורה משא ברכבת. ואנחנו מחכים לתגובה של אזרבייג'ן.
אבל אני רוצה להסב את תשומת לבכם לעובדה שבאופן כללי, כולל בהצהרה המשולשת מיום 9 בנובמבר 2020, אין אג'נדה נפרדת כזו למתן קשר תחבורתי בין האזורים המערביים של אזרבייג'אן ונחצ'יבאן. סדר יום זה נכלל בסדר היום הכללי של פתיחת תקשורת אזורית. מה שאומר שארמניה ואזרבייג'ן חייבות לפתוח הדדית תקשורת זו עבור זו, חיצונית ופנימית, כלומר מארמניה לארמניה דרך שטחה של אזרבייג'ן, ומאזרבייג'ן לאזרבייג'ן דרך שטחה של ארמניה.
רוצה להסב את תשומת לבך לעובדה שלדוגמה, אין חיבור רכבת מהאזורים הצפוניים של ארמניה למגרי, כלומר לאזור הדרומי, וחיבור הרכבת עובר רק בשטחה של אזרבייג'ן, כלומר הרפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן. במילים אחרות, זה מניח, ולכן אנו אומרים, שאנו בהחלט מוכנים לספק את חיבור הרכבת ואנו מצפים שיינתן חיבור דומה לארמניה, בפרט, לחיבור הרכבת מיראשך למגרי, כי בגלל השטח ההררי וההררי ביותר, יש קשיים בקיום מסילת רכבת מדרום לצפון ארמניה.
יחד עם זאת, להבנתנו, המשמעות היא גם יצירת חיבור רכבת מאזרבייג'ן דרך שטח ארמניה לטורקיה ולהיפך, ויצירת חיבור תחבורתי דרך, לרבות מאזרבייג'ן לטורקיה ולהיפך. זה, בתורו, אומר שניתן לחבר את ארמניה לרפובליקה האסלאמית של איראן ורוסיה באמצעות תחבורה רכבת וכביש דרך שטחה של אזרבייג'ן. כמובן שבמקרה זה מניחים גם את פתיחת מסילת הרכבת ארמניה-טורקיה וכו'.
אנחנו מוכנים לפתרונות האלה. ואיננו מבינים מדוע אזרבייג'ן לא מגיבה לפתרונות הללו, ולהפך, נעשה כל הזמן ניסיון להשתמש בנושא בתוך לוגיקה של הסלמה. במילים אחרות, לשאלה יש תשובה ברורה מאוד: האם הרפובליקה של ארמניה מוכנה לספק את ההזדמנות להובלת מטענים ברכבת ממערב אזרבייג'ן דרך שטחה של ארמניה לנחצ'יבאן? כן, זה מוכן. ואנחנו גם מצפים שתיווצר אותה הזדמנות לחיבור הרכבת מארמניה לארמניה דרך שטחה של אזרבייג'ן. אנחנו גם מוכנים לספק תקשורת תחבורה בכבישים.
אגב, הדגשתי במאמרי האחרון שאם בתנאים אחרים, במקרים אחרים עדיין יהיה צורך לבצע השקעות תשתית, אבל כרגע, במקרה של החלטה פוליטית ומשפטית, אפשר לספק תקשורת תחבורה כבישים מטורקיה דרך שטח ארמניה לאזרבייג'ן דרך מחסום מרגרה, שם התשתית מוכנה, הכבישים נמצאים אחרי נקודת הגבול הרגילה אליו, עוברת את הגבול. גבול ארמניה-אזרבייג'ן, ללאצ'ין ומשם עמוק לתוך אזרבייג'ן.
כלומר, רק היום, והודעתי על כך בפומבי, אנחנו מוכנים לספק חיבור דרך כזה, שבא לידי ביטוי והוא השילוב של התפיסות הללו, שאנו מכנים "צומת השלום". יתרה מכך, בחרנו במיוחד בשם כזה עבור הפרויקט הזה כדי שאף אחת מהמדינות השכנות שלנו לא תהיה אלרגית לשם זה. ואני חושב שזו הצדקה מאוד ישירה של העמדה והמיצוב הקונסטרוקטיבי שלנו", ענה פאשיניאן.