צבא ארה"ב ביצע תקיפות על מטרות איראניות לאחר שהנשיא דונלד טראמפ האשים את איראן ב"הפרה מטופשת" של שביתת הנשק שלה בעקבות התקפה על ספינת משא במצר הורמוז, כך מדווח BBC.
פיקוד מרכז ארה"ב אמר כי הוא פגע במתקני אחסון טילים ומזל"טים ועמדות מכ"ם חופיות ביום שישי.
נאמר כי התקיפות היו בתגובה להתקפת מזל"ט על ספינת משא ביום חמישי, תקרית שעצרה פינוי מתוכנן של אלפי מלחים שנתקעו באזור.
טהראן אמרה שספינת המשא הותקפה מכיוון שהיא השתמשה בנתיב לא מורשה כדי לעבור דרך נתיב המים החיוני של המפרץ.
פיקוד מרכז ארה"ב – או Centcom – תיאר את התקיפות כ"תגובה רבת עוצמה" למתקפת המל"ט יום קודם לכן.
"התוקפנות הבלתי מוצדקת נגד שילוח מסחרי של הכוחות האיראניים הפרה בבירור את הפסקת האש", נכתב בהצהרה.
"יתר על כן, התנהגותה המסוכנת של איראן ערערה את חופש הניווט כאשר המסחר זורם יותר ויותר במסדרון הסחר הבינלאומי החיוני".
סנטקום אמרה כי צבא ארה"ב "ימשיך לספק תיאום מעבר בטוח ותמיכה לכלי שיט מסחריים העוברים את המיצר".
אבל חיל משמרות המהפכה האסלאמיות של איראן (IRGC) האשים את "המשטר האמריקני שובר ההסכמים".
בהצהרה נאמר כי ארה"ב פתחה במתקפה אווירית על חופי איראן "בתרוצים שונים של ספינה המפרה נתיב לא מורשה במצר הורמוז".
משמרות המהפכה אמרו כי חיל הים שלה נקם בהתקפת עמדות צבא ארה"ב באזור, מבלי לספק פרטים נוספים. ה-BBC פנה לפנטגון לצורך תגובה.
"אם התוקפנות תחזור על עצמה התגובה שלנו תהיה נרחבת יותר מזה", הוסיפו משמרות המהפכה.
טהראן סגרה למעשה את המיצר לאחר שהחלו התקפות ארה"ב וישראל נגד איראן בסוף פברואר.
השבתת נתיב המים הקריטי למשלוחי נפט וגז גרמה לעלייה במחירי הנפט העולמיים וחנקה משלוחים של סחורות חיוניות אחרות כמו דשן.
ארה"ב ואיראן הסכימו ב-17 ביוני לסיים את פעולות האיבה במסגרת מזכר הבנות בן 14 נקודות, אשר גם קרא לאיראן להשתמש ב"מיטב מאמציה למעבר בטוח של כלי שיט מסחריים ללא תשלום במשך 60 יום".
בפוסט ב-X בעקבות מתקפות התגמול של ארה"ב, סגן הנשיא JD Vance אמר שאם לאיראן "יש חילוקי דעות לגבי אופן יישום ה-MOU, הם יכולים להרים טלפון".
"אבל אלימות תיענה באלימות", הוסיף.
אבראהים עזיזי, ראש הוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט האיראני, אמר ברשתות החברתיות כי ארה"ב "תקפה שוב את איראן באמצע המשא ומתן".
הוא המשיך בפוסט שלו ברשתות החברתיות: "ההפרה הפזיזה הזו של הפסקת האש תוביל, כמו תמיד, לנסיגה וחרטה מצידם. משחק האשמה לא עובד יותר".
בשיחה עם עיתונאים בבית הלבן ביום שישי אחר הצהריים, טראמפ סירב להיגרר לשאלות כיצד ארה"ב עשויה להגיב למתקפת המל"ט, או אם הוא ראה בהפסקת האש עדיין בעינה.
"אתה תגלה," הוא אמר. "אני לא אוהב את העובדה שהם זריקו אתמול. הם לא צריכים לעשות את זה".
כשנשאל מדוע הוא מאמין שאיראן תנהל מבצע כזה, אמר טראמפ רק ש"הם קצת שונים".


